Irmina Paplaczyk
5 kroków do sukcesu koncepcji marki
Updated: Jul 6, 2022
Z ponad 20-letnim stażem w branży, Elephants połączyło nasz 5-etapowy proces tworzenia udanej koncepcji marki.
Pojęcie „koncepcji marki”
Przede wszystkim, co rozumiemy przez „koncepcję marki”?
Koncepcja marki to stwierdzenie, które zawiera podstawowe idee stojące za marką lub produktem/usługą, które służą jako podstawa do zbudowania solidnej strategii marki. Chodzi o to, jak marka chce sprawić, abyś się poczuł, co z kolei przekłada się na całą markę i strategię marketingową.
Najlepsi budowniczowie marki i copywriterzy będą dokładnie wiedzieć, co działa i jak trafić do umysłu grupy docelowej marki. Jednak tworzenie koncepcji marki to sztuka, a nie nauka; nie ma jednego właściwego sposobu, aby to zrobić. Ale są zdecydowanie najlepsze praktyki! W Elephants Can’t Jump wierzymy, że najsilniejsze koncepcje powinnny:
Mieć jasny kierunek, który można wyrazić w prosty sposób.
Postępować zgodnie ze strukturą skupioną wokół propozycji wartości, korzyści i wsparcia dla klienta.
Unikać frazesów i być charakterystycznym.
Ekscytować i angażować publiczność.
Kolejne pytanie to , jak stworzyć najlepszą koncepcję marki?
1. Odpowiedz na kluczowe pytania dotyczące Twojej marki
Zacznij od odpowiedzi na kluczowe pytania, aby upewnić się, że dokładnie wiesz, jakie informacje należy przekazać Twojemu docelowemu konsumentowi.
Pytania, które należy zadać, będą się różnić w zależności od rodzaju koncepcji, którą piszesz; nowy koncept produktu/usługi lub koncept pozycjonowania marki. Niezależnie od rodzaju koncepcji zawsze należy zadać sobie pytanie, jaki jest cel projektu i jakie byłyby pożądane rezultaty. Czy Twoja marka chce wprowadzić na rynek nowy produkt lub poszukuje najlepszego sposobu na pozycjonowanie nowej usługi? Tworzysz zupełnie nową markę, czy repozycjonujesz już istniejącą?
2. Zidentyfikuj myśl PRZEWODNIĄ
Gdybyś miał skupić się tylko na jednej rzeczy, na najciekawszym i najbardziej fascynującym aspekcie Twojej marki, co by to było?
Ponownie, będzie to inne dla każdej marki, ale zidentyfikowanie pojedynczego celu marki określi centralny punkt do napisania koncepcji marki. Naszą najważniejszą wskazówką jest odsunięcie się od komputera i biurka na tym etapie procesu. Idź na spacer, odwiedź kawiarnię, a nawet po prostu inny pokój, chodź po biurze, porozmawiaj z kolegami – wielkie pomysły rzadko pochodzą z wpatrywania się w ekran.
3. Zastanów się dokładnie nad strukturą
Większość koncepcji ma podobną strukturę…
INSIGHT – ten krok jest opcjonalny. Jaki jest kontekst funkcjonowania Twojego pomysłu ?
PROPOZYCJA – Opisz w zdaniu czym jest nowy produkt/usługa/marka.
KORZYŚĆ – Przedstaw główne korzyści dla konsumentów.
POWODY, BY WIERZYĆ – Potwierdzające dowody na poparcie propozycji wartości i korzyści – np. składniki, proces, zastosowanie.
ENDLINE – chwytliwa linia, która podsumowuje pomysł.
4. Opowiedz historię i stwórz emocje
Teraz nadszedł czas, aby utkać fascynujące pragnienie budowania narracji. Zbuduj historię poprzez koncepcję, wplatając narrację wokół jasnego kontekstu. Po drugie, stwórz pożądanie wokół swojej marki– niezależnie od tego, czym jest produkt lub marka, spraw, aby odbiorcy poczuli się zainspirowani i zmotywowani do zakupu lub zaangażowania się w niego. Na koniec, wyczyść ton głosu i upewnij się, że wszystkie języki są spójne i wiarygodne. Jeśli jest to nowa marka, rozejrzyj się za inspiracją, jeśli jest już ugruntowana, przeczytaj jej komunikację, aby wejść w jej sposób myślenia.
